Tips om ook thuis blessurevrij te blijven sporten

Iedereen die regelmatig sport of normaal gesproken naar de sportschool gaat vreest voor blessures. Zeker als je een beginner bent bij bepaalde oefeningen zijn er risico’s op blessures en dat kan mensen ervan weerhouden om te gaan sporten. Zeker in tijden van Corona is het makkelijk om het sporten te laten vallen óf om verkeerd te sporten nu je thuis aan de slag wil. Daarom hebben we een aantal tips voor zij die thuis toch fit willen blijven.

Het begint met de juiste materialen

Een goede voorbereiding is het halve werk wordt wel eens gezegd, zo ook bij sporten. Deze voorbereiding bestaat ten eerste uit de juiste materialen. Een setje gewichten zijn al heel handig om te kopen, net als de juiste sportkleding. Denk aan schoenen met voldoende ondersteuning en geschikte kleding. Voor oefeningen op de grond raden we aan om een sportmat of yogamat te kopen. Deze heb je in verschillende lengtes, diktes en materialen en voorkomen dat je last krijgt van je gewrichten of uitglijdt op de vloer.

Warm op voordat je begint

In het kader van de goede voorbereiding is het belangrijk om een warming up te doen voordat je begint met de oefeningen. Bedenk dat je vaak de hele dag op een stoel of bank hebt gezeten en je spieren koud zijn. Verhoog je lichaamstemperatuur, maak je spieren los en bereid jezelf mentaal voor op de oefeningen die te wachten staan.

Doe niet altijd hetzelfde

Je lichaam is je dankbaar als je een variëteit aan oefeningen doet. Wissel de spiergroepen die je traint af en herken op tijd wanneer je het zwaar krijgt. Uiteraard is het de bedoeling dat je vooruitgang boekt, maar je spieren moeten ook herstellen. Daarnaast is bewezen dat je metabolisme verbetert als je de dagelijkse oefeningen afwisselt. Zo wordt je hele lichaam beter.

Eet gebalanceerd en krijg voldoende vocht binnen

In deze tijd is het voor veel mensen lastig om hun ‘normale’ ritme aan te houden en zo ook hun dieet. Als je van plan bent om toch dezelfde inspanning te leveren qua energieverbruik (of juist meer) is het nog belangrijker om een goed voedingspatroon aan te houden. Denk aan koolhydraten voordat je gaat sporten en eiwitten om te herstellen. Vocht is altijd belangrijk en hou echt die 2 liter vocht per dag aan als minimum.